Fotografie zvířat a přírody - Naturfoto.cz kanál Jen se neboj grafiky na YouTube Jen se neboj grafiky na Fejsbůčku

ANI06: Corel R.A.V.E. * ryba


Úvodní informace

Cíle lekce

Úkoly a cvičení

Klíčová slova, pojmy

Corel R.A.V.E., CLK, SWF, flash, časová osa, snímek (frame), klíčový snímek (keyframe), počet snímků za vteřinu (per frames), tweening, Bézierovy křivky, práce s uzly

Software

Corel RAVE, součást balíku Corel, komerční software

Cvičné a ukázkové soubory

Ve školní síti ve složkách
...\Pub-Out\Grafika, ...\Pub-Out\Obrazky a nebo
zde najdete další ukázky vektorových animací ...

Odkazy

Na serveru GRAFIKA on-line je umístěn velmi zdařilý seriál o tvorbě animací v programu Corel R.A.V.E.
Projděte si jej, nebudu nosit dříví do lesa, když je zde tento návod.

nahoru 

Trocha teorie

Vektorová animace

Obdobně jako u statických obrázků je vektorová grafika ve výhodě menší velikostí souborů a stejnou kvalitou při změně rozměrů výsledné animace.

Sestavování animace se odehrává na časové ose, kde je graficky znázorněm sled snímků v čase za sebou. Objekt je nakreslen (obrázek vložen...) jenom v určitých snímcích, mezi nimi se tvar, poloha, barva aj. vlastnosti dopočítávají. Tyto snímky jsou označovány jako klíčové (keyframes).

Způsob práce je tedy naprostro odlišný, objekty vkládáme na učitou časovou pozici, danou pořadovým číslem snímku (frame) a toto místo označíme jako klíčový snímek. Viz různé ukázky vektorových animací připravených v Corel R.A.V.E.

Wikipedie

Jak vidí wikipedisté pojem animace, film, počítačová animace?

Grafika On-line

Za úvodní lekcí seriálu o Corelu R.A.V.E. následují dvě lekce, které vysvětlují tzv. TWEENING. Je základem animací ve vektorovém prostředí.

Lekce Tweening jako základ animace a Pokročilé možnosti tweeningu poskytují velmi dobře výchozí znalosti a dovednosti. Jen se neboj! (bez .com)


nahoru 

Ukázka "Jak na to"

Projděte si napřed výše uvedené odkazy na Grafika On-line s návodem. Vlevo od animace uvedu jen heslovitý a stručný popis v bodech, pro přehled při sledování ukázky. Podrobnější výklad je níže pod animací.
Pro dataprojekci tutorial na samostatné stránce



Popis "Jak na to"

Na změnu nastavení je třeba mít teoretické znalosti a něco zkušeností. Dnes zmáčkněte OK. (Bojím se, že tomu tak bude i zítra...)

nahoru 

Vyzkoušejte dílo v Irfan View - náhled

Pokud jsou nainstalovány zásuvné moduly (plugins), není problém. Spustí se přehrávač flash animací. Lze v něm zjistit i potřebné parametry: počet snímků, počet snímku za sekundu (rychlost), výška, šířka apod. (pozn.: 16.2.2011, pochopitelně je zde taky Adobe Flash Player a jeho plugins do prohlížečů)
gra06_iv_flash.gif, 10 kB gra06_iv_flash.gif, 10 kB

Vyzkoušejte dílo v HTML souboru - náhled

Publikovat v síti WWW

Vygeneruje HTML a SWF soubor. Kód webové stránky pro flash není jednoduchý, vyžaduje větší zkušenosti.

Náhled v externím prohlížeči

Podobné. Jen s tím rozdílem, že soubory tvoří v adresáři ...\TEMP\...
Jako obvykle to zlobí buď v Opeře a FireFoxu nebo v Exploreru. Ale to už je nutný folklor Microsoftu
Tyto dvě možnosti zkrátka nepoužívám. Zkuste si sami. Nebo ručně napsat HTML kód. Je drobátko složitější:

HTML kód pro zobrazení SWF

stáhněte si HTML soubor pro_swf.html pravým myšítkem
Vyměňte název souboru gra06_ryba.swf a změňte výšku a šířku. Mělo by pracovat v prohlížečích Internet Explorer, Opera, Mozilla Firefox

nahoru 

Úkoly a cvičení

Názvy souborů

Jako obyčejně. Vaše přihlašovací jméno (LOGIN), podtržítko, název lekce (číslo cvičení), rozlišení pořadí více souborů a, b, c ...
LOGIN_ANI06a.gif, LOGIN_ANI06b.gif, LOGIN_ANI06c.gif, ...

Kolik?

Alespoň jeden povinně podle vzoru ryba. Dalším se meze fantazii nekladou.

Kam s tím?

Do pupínu (...\Pub-in\VašeTřída)

Náměty a témata úkolů

nahoru 

Vyzkoušejte si * procvičte si

Kontrolní otázky