Fotografie zvířat a přírody - Naturfoto.cz kanál Jen se neboj grafiky na YouTube Jen se neboj grafiky na Fejsbůčku

ANI05: Corel R.A.V.E. * úvod


Úvodní informace

Cíle lekce

Úkoly a cvičení


Klíčová slova, pojmy

Corel R.A.V.E., CLK, SWF, flash, časová osa, snímek (frame), klíčový snímek (keyframe), počet snímků za vteřinu (per frames), tweening, ...

Software

Corel R.A.V.E. 3.0, součást komerčního balíku software Corel Draw 12, Trace, PhotoPaint apod.

POZNÁMKA 16.2.2011: Software je již odepsán. Lekce slouží jako nástupní ostrůvek k Adobe Flash.

Cvičné a ukázkové soubory

Ve školní síti ve složkách
...\Pub-Out\Grafika, ...\Pub-Out\Obrazky a nebo
zde najdete další ukázky vektorových animací ...

Odkazy

Na serveru GRAFIKA on-line je umístěn velmi zdařilý seriál o tvorbě animací v programu Corel R.A.V.E.
Projděte si jej, nebudu nosit dříví do lesa, když jsou zde tyto návody.

nahoru 

Trocha teorie

Vektorová animace

Obdobně jako u statických obrázků je vektorová grafika ve výhodě menší velikostí souborů a výbornou kvalitou.
Sestavování animace se odehrává na časové ose, kde je graficky znázorněm sled snímků v čase za sebou. Objekt je nakreslen (obrázek vložen...) jenom v určitých snímcích, mezi nimi se tvar, poloha, barva aj. vlastnosti dopočítávají. Tyto snímky jsou označovány jako klíčové (keyframes).
Způsob práce je tedy naprostro odlišný, objekty vkládáme na učitou časovou pozici, danou pořadovým číslem snímku (frame) a toto místo označíme jako klíčový snímek. Viz různé ukázky vektorových animací připravených v Corel R.A.V.E.

Wikipedie

Jak vidí wikipedisté pojem animace, film, počítačová animace?

Grafika On-line

Za úvodní lekcí seriálu o Corelu R.A.V.E. následují dvě lekce, které vysvětlují tzv. TWEENING. Je základem animací ve vektorovém prostředí.
Lekce Tweening jako základ animace a Pokročilé možnosti tweeningu poskytují velmi dobře výchozí znalosti a dovednosti. Jen se neboj! (bez .com)


nahoru 

Jak na to – videotutoriály

Dobře míněná rada: Projděte si napřed výše uvedené odkazy na Grafika On-line s návodem.

1. Jak na tweening a tvarování

2. Jak na objekt s textem

3. Jak nastavit export do SWF

4. Jak získat informace o SWF

5. Jak na pozadí do SWF


nahoru 

TIP: finta

Vyzkoušejte dílo v Irfan View - náhled

Pokud jsou nainstalovány zásuvné moduly (PLUGINS), není problém. Spustí se přehrávač flash animací. Lze v něm zjistit i potřebné parametry: počet snímků (Numbers of frames), počet snímku za sekundu – rychlost (Framerate [fps]), výška, šířka a další údaje.
gra06_iv_flash.gif, 10 kB gra06_iv_flash.gif, 10 kB
Povšimněte verze a autorství zásuvného modulu, Stáhněte si nebo zkopírujte z Pub-Out na školní síti nové verze. Licenci poskytnul nikoliv Macromedia, ale Adobe. Integrace sil i v softwarovém světě?

Vyzkoušejte dílo v HTML souboru - náhled

Vygeneruje HTML a SWF soubor. Kód webové stránky pro flash není jednoduchý, vyžaduje větší zkušenosti.

Náhled v externím prohlížeči (menu Soubor)

Podobné. Jen s tím rozdílem, že soubory tvoří v adresáři ...\TEMP\...
Jako obvykle SWF zlobí buď v Opeře a FireFoxu nebo v Exploreru.
Tyto dvě možnosti nepoužívám. Zkuste si sami. Použijte HTML kód. Je drobátko složitější:

HTML kód pro zobrazení SWF

stáhněte si HTML soubor pro_swf.html pravým myšítkem

Vyměňte název souboru gra06_ryba.swf a změňte výšku a šířku (znáte z Irfan View). Mělo by pracovat v prohlížečích Internet Explorer, Opera, Mozilla Firefox.

nahoru 

Úkoly a cvičení

Názvy souborů?

Jako obyčejně. Vaše přihlašovací jméno (LOGIN), podtržítko, název lekce (číslo cvičení), rozlišení pořadí více souborů a, b, c ...
LOGIN_ANI05a.gif, LOGIN_ANI05b.gif, LOGIN_ANI05c.gif, ...

Kolik?

Alespoň jeden povinně podle vzoru ryba. Dalším se meze fantazii nekladou.

Kam s tím?

Do pupínu (...\Pub-in\VašeTřída)

Náměty a témata úkolů

TIP: Vyzkoušej

Kontrolní otázky

nahoru  nahoru